Pages

Thursday 19 January 2012

Usaha dan rezeki

Salam & hi all!
Ouch, lamenye me tak update my blog! :( Alhamdulillah, masih diberikan ruang dan peluang untuk terus berblog. :) And, masih berpeluang untuk terus berusaha dan memperbaiki diri yang serba kekurangan ini.



Ops, speaking about usaha, terus come to mind on.... I always wanted to give myself, my mom and my family the best! Yes, the best that I can. I want to make my mom and my family proud of me. :) Oleh sebab tu, me nak berusaha to improve myself to a better life. :)

Hadis Nabi Muhammad SAW pon ade menyebut, maksudnya:“Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam.”

Gambar hiasan - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Hm, berusaha ni actually maksudnye ape ye? Hm, for me, berusaha means apabila kita buat sesuatu diluar rutin atau kebiasaan harian kite. cth, kita buat something with extra effort sket ke.. Or, something which completely new to us ke..

Yelah kan, if mengadap the same thing every day, or doing thing with the same stroke everyday..tu boleh diconsider berusaha ke? For me, rasanya tu not considered as berusahalah..tu more to routine. U guys, what say u?


Actually, bagi yang rajin dan tekun, takde ape yang mustahil pon..kan? Sebab, sesukar mana pun halangan itu, mereka tetap cekal untuk berusaha! Setiap manusia dikurniakan kelebihan oleh Allah dan perlulah dimanfaatkan semaksimum mungkin supaya kemampuan itu dapat diwakafkan kepada ahli Islam lain yang tidak bernasib baik. 


Allah menyuruh kita mencari daripada apa yang disediakan dengan tidak menolak keimanan kepada-Nya. InsyaALLAH, moga daku berada di landasan benar. amin. 

WHEN OPPORTUNITY KNOCKS, PLEASE ANSWER THE DOOR!
Lots of luv - Nurul
014-8109071
017-9512054 

when the goings get TOUGH, only the TOUGH gets going!

No comments:

Post a Comment